Педагогічна діяльность

Методична тема, над якою я працюю: 
 «Розвиток життєвих компетентностей учнів на уроках біології та у позаурочний час».  
Матеріали мого узагальненого педагогічного досвіду занесені до обласного банку даних.





 

Методична робота в місті    

Свій досвід презентую на засіданнях міської методичної комісії, засіданнях школи передового педагогічного досвіду, науково-практичних семінарах, конференціях. Являюсь керівником школи передового педагогічного досвіду з теми: "Розвиток життєвих компетентностей учнів на уроках біології шляхом впровадження інноваційних технологій навчання", в якій беруть участь вчителі біології міста.
Є лауреатом  міського конкурсу "Мій кращий урок" та конкурсу на кращу розробку циклу уроків з використанням ІКТ.  
Беру  активну участь у методичній роботі міста, очолюю міську  методичну комісію вчителів біології.

Кожного року проводжу відкриті уроки та тренінги для вчителів міста. 



Створення  на уроках ситуацій
зацікавленості теоретичним матеріалом
Найважливіший сенс учительської праці - навчити учнів так, щоб вони не розгубилися в бурхливому вирії сучасного життя. Школярі цікавляться тим, що їх оточує і для них доступне. Щоб пізнати нове, потрібне бажання. Треба зацікавити учнів не лише конкретним предметом, а й процесом отримання знань. Тоді навчання стає задоволенням.
На уроках потрібно створювати такі умови, кожний міг сам здобувати знання. Молоде покоління повинне навчитися аналізувати проблемні ситуації, знаходити раціональні способи орієнтації в них, навчитися повніше розуміти світ, суспільство, себе, свою справу. За словами французького письменника Анатоля Франса, «вчитись треба тільки весело; щоб переварити знання, треба поглинати їх з апетитом».
Уроки для дітей повинні бути цікавими. Інтерес до предмета залежить від багатьох чинників, зокрема й емоційного стану вчителя, використання додаткових  матеріалів, наочності, технічних засобів навчання.     
Великий французький письменник Анатоль Франс сказав: "Мистецтво викладання є ніщо інше, як мистецтво збуджувати цікавість юних душ, а потім задовольнити її". Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому суть учительської справи.
Проблема мотивації навчання вже давно стоїть перед педагогічною теорією і практикою.                                                                                        
Мотивація – це психічні явища, що стали спонуканням до виконання тієї або іншої дії, вчинку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення за планованого результату.
Мотивація навчальної діяльності учнів – це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами – залежно від мети й типу уроку. 
 Для  мотивації учнів під час вивчення теми «Кров і лімфа» я застосовую такі методи:       
1.     Евристична бесіда
    Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою», говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні вірування в кров як у щось таємниче.    За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви; жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю»; давні греки приносили кров у жертву своїм богам.    Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.                                                                                                                   Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.  З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці    крові.  То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення?
2.     Проблемне питання
 В організмі людини  масою 60 кг кількість води становить 42л.                                                                    В складі яких рідин вона знаходиться?  Чому в організмі так багато рідини?  Чи відбувається переміщення рідини в нашому організмі?              

3.     Відстрочена загадка  
                                                                                                                                                На початку уроку  задаю  загадку (цікавий факт),  відгадка на яку (ключ до розуміння) буде відкрита на уроці під час роботи над новим  матеріалом.
Вона в організмі людини становить близько 7,7% від загальної маси тіла. Ця в’язка червона рідина завжди була чарівним умістилищем життя та джерелом сили. Тіло буквально пронизано нею – вона омиває кожен орган, кожну клітинку. Безперервний потік ніби склеює людину з окремих частин у єдиний робочий механізм.  Що ж являє собою така  майже містична «червона ріка»?
4.     Розв’язати задачу                                                                                                                                    Визначте кількість крові у своєму організмі, якщо відомо, що вона становить 1/13 маси тіла людини.
5.     Мозковий штурм
Кількість еритроцитів у крові людини становить: на рівні моря – 5 млн., на висоті 700 м над рівнем моря – 6 млн., на висоті 1800 м над рівнем моря – 7 млн., на висоті 4400 м над рівнем моря – 8 млн. Побудуй графік і поясни, чому із збільшенням висоти над рівнем моря в крові збільшується кількість еритроцитів. Яке це має значення?
6.     Використання прислів'їв та народних виразів
«Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.
7.     Фантастична добавка
Уявіть себе, краплинкою крові, що знаходиться у передсерді. Передсердя скорочуються, і ми потрапляємо у…(шлуночкі) Через які клапани ми повинні пройти?
8.     «Лови помилку»
Добре відомо, як посилює увагу, „інтригує" учнів необхідність знайти помилку.
В організмі людини кров складає близько 15 % загальної маси тіла. До формених елементів крові належать еритроцити, тромбоцити й антитіла. Постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі називають гемолізом.
Для мотивації навчання актуальними залишаються поради:
·        підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчання;
·        підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами;
·        підтримувати позитивний зворотний зв'язок;
·        піклуватися про різноманітність форм і методів навчання;
·        привчати учнів до пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;
·        заохочувати виконання завдань підвищеної складності;
·        учити чітко визначати мету, завдання;
·        формувати почуття відповідальності, обов’язку;
·        учити висувати вимоги насамперед до самого себе.
         Одне з найважливіших завдань мотивації полягає в тому, щоб зміцнити впевненість учнів у власних силах.
Натхнення та творчого пошуку!

1 коментар: