10 клас

2018-2019 н.р.
11.04.2019р.
1. Опрацювати параграф 46
2. Виписати типи мутацій (або пригадати з курсу 9-го класу)
3. Прочитати параграф 47, виписати в зошит види мутагенів
4. Підготувати повідомлення/презентацію про біологічні мутагени
5. Вміти розрізняти генні, хромосомні та геномні мутації

Успіхів у навчанні!







для учнів 10 - Б класу
Практична робота 
Раціональне харчування - основа 
нормального обміну речовин
Мета: навчитися складати схеми обміну білків, жирів та вуглеводів; розробити основні правила раціонального харчування; підготувати буклет з теми.
Хід уроку:
Дайте відповіді на питання:
1. Які речовини в організмі людини не депонуються? Чому?
2. Чому глікоген печінки м'язів виконує запасаючу функцію?
3. Які речовини використовує організм як джерело енергії і чому?
4. Яка добова потреба дорослої людини у поживних речовинах?
5. Висновок
Зробити буклет про раціональне харчування

Дистанційне навчання
28.01.-01.02.2019р

1. Для учнів 10 - А класу - прочитати параграф 26, для учнів 10 - Б параграфи 25-26.

2. Створити власну презентацію про один з ферментів 
Амілаза
Папаїн
Ренін
Трипсин
Каталаза
Пепсин
Бактеріальні протеази 
і прислати на пошту nataliapilipenko007@gmail.com
3. Користуючись параграфом 26, заповніть таблицю
Назва вітаміну
Значення для організму
Гіпо- або гіпервітаміноз



4. Перегляньте відео 

5. Виконайте цікаве завдання

Міцних Вам знань!









15.12.2018р.
Пройдіть тестування з теми "Обмін речовин"


09.11.2018р. 
Створіть свій слайд у спільній презентації "Цікаве про знайомих тварин"




Завдання для дистанційного навчання

 на осінні канікули

1. Опрацювати параграфи 11-13 підручника Соболь
2. Заповнити таблицю зі сторінки 52 і сфомуйте висновок
3. Створіть таблицю "Різноманітність грибів", користуючись параграфом 13
4. Розгляньте гриб печерицю (шампиньон) і виконайте завдання "Діяльність" на стор.55-56
5. Будьте готові до перевірочної роботи + тема Прокаріоти






Перезентация "Систематика"


Виконайте спільну презентацію  
"Віруси рослин та тварин"

Дистанційне навчання
квітень 2018 
Виконайте тестування з теми "Обмін речовин"




Опрацюйте презентацію




Дистанційне навчання
1. Повторити будову клітини
2. Прочитати параграф 43, відповідати на питання
3. Письмово відповісти на питання 27, 39, 41(стор.239)





Тестування з біохімії 
ТУТ

Завдання на осінні канікули для 10 - Б класу!

Урок №1
  1. Опрацювати параграфи 15, 16.
  2. Ознайомитись з інформацією

Мінеральні солі
Входять до складу орг-в в різних кількостях і в різному стані.
Мінеральні солі або дисоціюють на іони (аніони (Cl- , F- , J- , CO32-, HCO3-) та катіони (K+, Na+, Ca+, Mg+, Fe+) або знаходяться у твердому стані (фосфорнокислий Ca входить до складу кісткової тканини).
         Функції:
·        Різниця між кількістю аніонів та катіонів ззовні та всередині кл-ни забезпечує потенціал дії – виникнення нервового та м’язового збудження;
·        Підтримання гомеостазу кл-ни та організму;
·        Зумовлюють буферність – здатність клітини підтримувати слабколужну реакцію свого вмісту на постійному рівні. Всередині клітини її забезпечують аніони Н2PO4 -  і  HPO2-4 . у позаклітинній рідині та у крові  роль буфера грають H2CO 3-   та HCO3-
·        Зумовлюють осмотичні процеси (осмотичний тиск – надходження води в клітину);
·        Активізують ферменти;
·        Забезпечують транспорт речовин;
·        Входять до складу органічних речовин.
Деякі рослини є розвідниками – за їх місцем зростання можна виявити поклади корисних копалин (едельвейс, хвощі, Венерин черевичок).
Інші орг-ми можуть накопичувати хімічні елементи у своєму тілі: морські водорості – J, жовтець - Si, молюски та ракоподібні - Cu,Ca,  хребетні - Fe, бактерії - Mg.
 Для живих організмів характерне вибіркове накопичення у ході життєдіяльності певних видів речовини. Виділяють два типи концентрацій хімічних елементів живою речовиною:
а)  масове підвищення концентрацій елементів у середовищі, насиченому цими елементами, наприклад, у живій речовині в районах вулканізму багато сірки й заліза;
б)  специфічна концентрація того чи іншого елемента незалежно від середовища.
 Концентрування хімічних елементів
   Живі істоти концентрують у своїх організмах різні хімічні елементи, розсіяні в біосфері. Найактивнішими концентраторами є мікроорганізми. Близько 90 % ґрунтового азоту — це результат «роботи» синьо-зелених водоростей (ціанобактерій). З-поміж бактерій одні концентрують залізо, наприклад, окиснюючи добре розчинний у воді гідрокарбонат до нерозчиненого гідроксиду, що накопичується в середовищі їхнього існування), інші — манган, ще інші — срібло. Бактерії здатні збільшувати вміст заліза у 650тис.разів, марганцю — у 120 тис. разів, ванадію — у 420 тис. разів, Ця дивовижна здатність дозволила вченим припустити, що співтовариства бактерій роблять істотний внесок у формування родовищ металів.
Германій і селен у деяких країнах добувають із рослин. У водорості фукус титану накопичується в 10 тис. разів більше, ніж у навколишній морській воді. Кожна тонна бурих водоростей містить кілька кілограмів йоду. Австралійський шовковистий дуб концентрує алюміній, один із видів американського дуба — мідь, сосна накопичує берилій, береза — стронцій і барій,  модрина — манган і ніобій, а черемха, осика та ялиця — торій. Золото «збирають» дуб, кукурудза, хвощ, бурі й червоні водорості, а в 1 тонні попелу полину цього коштовного металу може міститися близько 85 г. Молюски концентрують нікель, восьминоги — мідь, медузи — цинк та алюміній.
Водорості мають здатність вибіркового накопичення мінеральних елементів у таких концентраціях, які в десятки, сотні й тисячі разів перевищують їхню концентрацію у воді. Наприклад, ламінарія здатна накопи­чити йод. Багрянки, або червоні водорості, є незамінною сировиною для одержання природних желювальних речовин, загусників, стабілізаторів та клею, деякі з них використовують для приготування харчових продуктів. При переробці багрянок отримують драглеподібний продукт — агар-агар (природні полімери, що обмежено набухають у воді, із яскраво вираженими гідрофобними властивостями й високою желейною здатністю).
  1. Повторити записи в зошиті
  2. Пройти тестування тут
















2016-2017 н.р. У зв'язку з тимчасовим призупиненням навчальних занять
перегляньте відеоурок 

 - Опрацюйте параграфи 14-17, заповніть таблицю у зошиті

Компонент ядра
Будова
Функції
1. Ядерна оболонка (каріолема)


2. Ядерний матрикс

· Каріоплазма (ядерний сік або нуклеоплазма)

·         Хроматин

·         Ядерця 





- Після виконаних вище завдань обов'язково пройдіть тест 




Практична робота 2. Ознайомлення з інструкціями
з використання медичних препаратів, засобів побутової
хімії тощо та оцінки їхньої небезпеки.
Мета: навчитися аналізувати інструкції з використання медичних препаратів та засобів побутової хімії та оцінювати рівень їхньої небезпеки.
Обладнання: анотації (інструкції) до лікарських препаратів, набір етикеток засобів побутової хімії.
Хід роботи:
1. Ознайомтеся з кількома (2-3)  інструкціями лікарських засобів. Уважно прочитайте анотацію і запишіть:
·        Назву препарату і виробника
·        Лікарську форму
·        Показання до застосування, спосіб застосування і дози
·        Протипоказання
2. Дайте відповідь на питання. Що відбувається з пігулкою в організмі, коли ми її ковтаємо?

3. Як правильно надати першу допомогу при отруєнні або передозуванні лікарськими препаратами?
4. Ознайомтеся з кількома інструкціями по використанню засобів побутової хімії. Порівняйте правила використання і зберігання цих засобів побутової хімії. Що в них спільного? Чим вони відрізняються?     
5. Сформулюйте основні правила щодо використання засобів побутової хімії.
6. Зверніть увагу на екологічне маркування продукції. Намалюйте деякі попереджувальні знаки.
7. Розробіть і запишіть правила небезпечного користування засобами побутової хімії.

8. Зробіть висновок.


Практична робота 3.
Оцінка продуктів харчування за хімічним складом
Мета: навчитися оцінювати продукти харчування за їхнім хімічним складом.
Обладнання та матеріали: таблиця «Калорійність і хімічний склад продуктів харчування».
Важливі характеристики продуктів — їх харчова та енергетична цінність. Харчова цінність (поживність) — співвідношення білків, жирів, вуглеводів, вітамінів та мінеральних речовин, що містяться у 100 г продукту. Людям необхідне збалансоване харчування, яке забезпечує організм усіма поживними речовинами.
Енергетична цінність (калорійність) — характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал). Деякі продукти, наприклад цукор, мають високу калорійність і низьку поживну цінність. Інші, навпаки, є низькокалорійними, але такими, що мають високу харчову цінність. Це, наприклад, свіжі овочі, фрукти, морепродукти.


Хід роботи:
1. Порівняння хімічного складу продуктів харчування.
Розгляньте та порівняйте кілька етикеток (2-3) з будь-яких продуктів харчування.
2. Запишіть назву продукту, його склад та енергетичну цінність.
3. Поясніть, чому у продуктах рослинного походження переважать вуглеводи.
4. Що таке раціональне харчування?
5. Розробіть орієнтовне меню на один день з урахуванням ваших вікових особливостей.
6. Що б з харчових продуктів ви порадили вживати людям з порушенням роботи щитовидної залози?

7. Висновок

Тема: Пластичний обмін. Біосинтез білка

Завдання: 

1) перейдіть за посиланням і подивіться відео про етапи біосинтезу білка

https://www.youtube.com/watch?v=lpEI2vzaC-I
  2) Випишіть основні етапи біосинтезу білка

Етапи біосинтезу

1)    Транскрипція – передача інформації про структуру білка з молекули ДНК на і-РНК. Синтез про і-РНК. За допомогою РНК-полімерази на 1 ланцюгі ДНК синтезується і-РНК (за принципом компліментарності). і-РНК переходить із ядра у цитоплазму.
2)    Активація амінокислот – у цитоплазмі.
            Приєднання амінокислот (при розщепленні білків) із специфічними ферментами і молекулами АТФ. Активовані молекули амінокислот з’єднуються з молекулами т-РНК.
            т-РНК надходять до рибосом.
Кодон – триплет і-РНК;
Антикодон – триплет т-РНК.
3)    трансляція – переписування послідовності нуклеотидів у молекулі і-РНК у послідовність амінокислотних залишків молекули білка.
Відбувається на рибосомах за принципом комплементарності.
Полісома – обєднання кількох рибосом на одній і-РНК – матричний синтез – однакові поліпептидні ланцюги.
4)    Формування природної структури білка (на мембранах ЕПС – відбувається формування вторинної і третинної структури)
Швидкість синтезу білків - 20-30 амінокислотних ланок за одну секунду.

 3) Розв'яжіть задачі з молекулярної біології
А) користуючись таблицею генетичного коду, визначте, які амінокислоти кодуються триплетами ЦАГ, УУУ, ГАУ, ЦЦГ, ГЦА...
Б) користуючись таблицею генетичного коду, визначте, які триплети відповідають таким амінокислотам: фен, вал, сер, мет, арг.


Тема уроку: Загальна характеристика обміну речовин і перетворення енергії в клітинах
Завдання: поглибити знання про обмін речовин і перетворення енергії як головну властивість живого; пригадати основні типи живлення організмів.
Рекомендації:
1.     Прочитати параграф 26 (до енергетичного обміну)
2.     Виписати у зошит і вивчити терміни: обмін речовин, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи, міксотрофи.

3.     Виписати до зошита таблицю

Мейоз
Мейоз  — це особливий спосіб поділу клітин, у результаті якого відбувається редукція (зменшення) числа хромосом і перехід клітин з диплоїдного стану в гаплоїдний.
 У 1882 р. В. Флеммінг відкрив мейоз у тварин. У 1888 р. Е. Страсбургер установив явище редукції числа хромосом у рослин. 
Мейоз відбувається після реплікації ДНК і складається із двох послідовних стадій, у процесі яких подвоєння хромосом відбувається один раз. 
Посмотреть відео
Прочитати підручник параграф 25
Виконати практичну роботу №6 (у зошиті)
Якщо погано видно, то перейдіть за посиланням

http://www.gi.edu.ua/images/stories/Z_O_D/biologia/Praktichna_robota_3.pdf

Домашнє завдання: прочитати §25, виконати у зошиті практичну роботу


Клітинний цикл. Мітоз.
Лаборатор­на робота №6. Мітотичний поділ клі­тин.
Завдання: розкрити закономірності та біологічне значення мітотичного поділу соматичних клітин; сформувати уявлення про динаміку мітозу.
Дайте письмово відповіді на питання:
1.     Як називаються організми, що мають клітинне ядро?
2.     Назва організмі безядерних?
3.     Постійні компоненти клітини? ( Органели).
4.     Головна органела клітини, носій спадковості клітини?
5.     Структура ядра, що відповідає за збереження та передачу спадкової інформації?
6.     Назва частин хромосом, сполучених між собою в місті первинної перетяжки?
7.     Місце кріплення ниток веретена поділу?

Усі нові клітини виникають в результаті ділення надвоє вже існуючих. Багатоклітинний організм також починає свій розвиток гущавині усього з однієї єдиної клітини. Шляхом багатократних ділень утворюється величезна кількість клітин, які і складають організм.
У багатоклітинних організмах не усі клітини здатні до ділення унаслідок їх високої спеціалізації. Саме такими є клітини, що мають різну тривалість життя. Наприклад, нервові і м'язові клітини після завершення ембріонального періоду розвитку організму перестають ділитися і функціонують упродовж усього подальшого життя організму. 

Клітинний цикл-це період існування клітини між початками її двох послідовних поділів,або від початку поділу до загибелі.
Він складається з двох послідовних періодів. 
Перший період-це інтерфаза. Період підготовки клітини до поділу. За цей час клітина росте, синтезує органічні речовини, запасає енергію у вигляді особливого типу хімічного зв’язку. Тривалість інтерфази не перевищує 90% часу всього клітинного циклу.
Другий період. Після періоду підготовки наступає друга частина клітинного циклу - мітоз. Він триває від кількох хвилин до 2-3 годин. І складається із 4-рьох фаз. В кожну фазу відбуваються значні структурні зміни в клітині яка ділиться

Перейдіть за посиланням


Перегляньте відео (перейдіть за посиланням)

https://www.youtube.com/watch?v=kHSU3MxRuYc
Домашнє завдання:
Опрацювати відповідний параграф, заповнити таблицю
Фаза мітозу
Що відбувається під час фази
Схематичний малюнок




Дайте письмово відповідь на питання:
1.     Яку роль відіграє в процесі ділення клітини веретено ділення?
2.     Чим різняться інтерфазні й метафазні хромосоми?


3.     У чому біологічний сенс  мітозу?

Немає коментарів:

Дописати коментар