11 клас


Дистанційне навчання
Травень 2020
21.05.2020.
Підсумкове річне тестування

18.05.2020
Повторити вивчене, у четвер буде підсумкове тестування за курс 11 класу
*Для тих, хто здає ЗНО - виконайте та надішліть завдання

12.05.2020
Повторити вивчене

06.05.2020
Тема: Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології
1. Прочитати параграф 63.
2. Підготуватися до контрольного тестування


04.05.2020
Тема: Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології
1. Опрацювати параграф підручника 62
2. Заповніть таблицю на стор. 245
Продовжуємо підготовку до ЗНО


Квітень 2020
29.04.2020
Тема: Біоетичні проблеми сучасної медицини
1. Прочитати параграф 61
2. Виконати тест
Переглянути фільм "В метре друг от друга"


27.04.2020
Тема: Генна інженерія людини: досягненя та ризики
1. Опрацювати презентацію
2. Прочитати параграф 60
3. Виконати тест



22.04.2020

Тема: Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції
1. Опрацювати презентацію
2. Повторити параграф 58
Не тих, хто здає ЗНО окреме завдання на сторінці Підготовка до ЗНО


15.04.2020
Тема: Застосування результатів біологічних досліджень у медицині
1. Опрацювати параграф 58
2. Написати у зошиті невеличкий твір на тему"Медицина майбутнього" (застосуйте свої знання з біології)
3. Сфотографуйте свій твір і надішліть мені на нову пошту nataliakonvalia007@gmail.com


13.04.2020
Тема: "Значення для планування селекційної роботи вчення Вавілова про центри різноманітності та походження культурних рослин"
1. Виконайте тест по темам минулих років
2.Опрацюйте презентацію
3. Випишіть у зошит основні центри походження та культури, які ростуть у них


08.04.2020
1. Опрацювати презентацію (на початку висвітлені всі основні методи селекції, а потім окремо по групам організмів)
2. Прочитати параграф 56
3. Для тих, хто здає ЗНО окреме завдання на закладці Підготовка до ЗНО

06.04.2020
1. Опрацювати параграф 55
2. Перегляньте відео
3. Для тих, хто здає ЗНО окреме завдання на закладці Підготовка до ЗНО


25.03.2020
1. Опрацюйте презентацію
2. Створіть власний слайд у презентації Червона книга України (11-А тільки рослин, 11 - Б тільки тварини)
3. Прочитайте відповідні параграфи підручника

18. - 23.03.2020
1. Переглянути презентацію
2. Прочитати паргарафи 48-49
3. Пройти тестування (закривається 27 березня)

17.03.2020
1. Опрацювати параграф 47 (до кінця)
2. Переглянути презентацію з теми














(лютий 2020)
Другий тиждень
1. Виконайте тест
2. Повторити параграф 38-40






1. Опрацювати параграфи 38-40. Зробити конспект
2. Вивчити терміни.
3. Виконайте проект на стор.150-151 (обираєте різні екосистеми міста та району)
4. Складіть письмово один ланцюг живлення детритний та один пасовищний ( на 4-5 ланок)
 Бажаю успіхів! Будьте здорові!











Виконайте практичну роботу

Виконайте підсумкове тестування за І семестр










Завдання на дистанційне навчання
(осінні канікули 2019)

1. Опрацювати параграф 18. Виписати терміни:адаптивні біологічні ритми, довобі, припливно-відпливні, місячні та сезонні біоритми, фотоперіодизм, біологічний годинник.
2. Попрацювати з додатковою літературою і письмово навести по 3-4 приклади фотопериодизму у рослин та у тварин.
3. Підготувати до оцінювання з теми "Адаптації" (параграфи 1-18)
Бажаю успіхів!



















2019-2020 н.р.


Опрацювати презентацію, виконати завдання письмово








































16.11.2018р.
Пройдіть тестування за І семестр (24 питання по 0.5 бали)





Дистанційне навчання на осінні канікули

1. Опрацювати параграфи 13-16 (підручник Балан 11 клас)

2. Зробити стислий конспект параграфів
3. Створити спільну прехентацію "Спадкові хвороби людини" (кожному учневі по одному слайду з однією хворобою). Бути готовим до захисту презентації











2017-2018 н.р.
Лютий 2018
1. Прочитати параграф Життєвий цикл у рослин та тварин
2. Виписати у зошит приклади різних життєвих циклів

+

11 - Б - пройти тестування
11 - А - пройти тестування та виконати у зошиті лабораторну роботу (див.тут)




Завдання для дистанційного навчання!
  1.  Опрацюйте тему "Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю"
  2. Знати терміни: аутосоми, статеві хромосоми (гетерохромосоми), гомогамента стать, гетерогаметна стать
  3. Особливості розв'язання задач 

Р: ♀    ХХ    ×     ♂ ХY
G:        Х                Х, Y
F:    ХХ ,   ХY
             ♀             ♂

Співвідношення статей 1:1

Схема розв'язання задач на успадковування ознак, зчеплених зі статтю, інша, ніж на аутосомне моногібридне схрещування. У разі, якщо ген зчеплений з Y-хромосомою, він може передаватися з покоління в покоління тільки чоловікам. Якщо ген зчеплений з Х-хромосомою, він може передаватися від батька тільки дочкам, а від матері однаковою мірою розподіляється між дочками й синами. Якщо ген зчеплений з Х-хромосомою і є рецесивним, то в жінок він може виявлятися тільки в гомозиготному стані. У чоловіків другої Х-хромосоми немає, тому такий ген виявляється завжди. Це необхідно враховувати, аналізуючи ознаки, зчеплені зі статтю.
Запам'ятайте, гемофілія та дальтонізм передаються, як зчеплені з Х-хромосомою ознаки.
Приклад запису задачі
H – норма
h – гемофілія

Р: ♀    ХНХh    ×     ♂ ХH
або D – норма
d – дальтонізм

3. Розв'язати задачу
У лабораторії схрещували червонооких самок дрозофіл із червоноокими самцями. Серед нащадків виявилося 69 червонооких і білооких самців і 71 червоноока самка. Напишіть генотипи батьків і нащадків, якщо відомо, що червоний колір очей домінує над білим, а гени кольору очей перебувають в Х-хромосомі.
4. Пройдіть тестування


















2016-2017 н.р. Лабораторна робота "Ембріогенез хордових"
Хід роботи:
І. Перегляньте запропоновані зображення та вкажіть, яка фаза на них зображена. Чому ви так вирішили?
А) 

Б) 

В) 

ІІ.  Назвіть одним словом процес, що проілюстровано малюнком
У яких організмів ембріогенез закінчується на цій стадії?
ІІІ. Підпишіть частини малюнка

ІV.У висновку дайте відповіді на запропоновані запитання.

1. За якою ознакою всі тварини поділяються на двошарові і тришарові?
2. 
Про що свідчить спільність процесів, що відбуваються на ранніх етапах онтогенезу хордових тварин?

Тема: "Надорганізмові рівні організації життя"
Урок 1. Екологічні чинники. 
Закономірності дії а організми та їхні угруповання.
Екологія – це одна із галузей біології.  В перекладі Ойкос – житло, логос – наука. Це наука про взаємовідносини між живими орг-ми та середовищем їх існування.
Об’єктами екології є системи вище рівня організму, тобто  надорганізмові системи: види, популяції, біоценози, біогеоценози, біосфера.
З’ясуйте, які завдання стоять перед сучасною екологією? (підручник с. 145 Балан П.Г.)
Всі живі організми, що населяють Землю, випробовують на собі дію екологічних факторів довкілля.
Екологічні фактори – елементи навколишнього середовища, які викликають у живих істот і їх угруповань пристосувальні реакції (адаптації). 
Заповніть таблицю
абіотичні
біотичні
антропогенні

Опрацюйте малюнок



Термінологічний словник
Толерантність – діапазон стійкості виду до будь-якого чинника.
Екологічна валентність - відстань між межами витривалості. Межа витривалості = Екологічна валентність
Лімітуючий (обмежувальний) фактор -  інтенсивність дії якого виходить за межі витривалості.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 24, вивчити терміни,
вміти наводити приклади, що підтверджують закономірності впливу екологічних факторів на живі орг-ми.
         Підготувати повідомлення “Адаптації рослин (чи тварин) до освітленості” (  температури, вологості).
Уявіть собі глибоке озеро. Як ви гадаєте, в яких шарах води зосереджена основна маса живих організмів? Чому?

Межа витривалості – значення фактора, за якого неможливе життя.



Урок 2. Наземно-повітряне середовище 
існування, пристосування організмів

Проблемне питання

            З якими ж проблемами зіткнулися організми при освоєнні суші і як навчилися їх долати?
Середовище життя -  це сукупність умов, у яких мешкають певні особини, популяції, угруповання організмів.
Всі живі організми заселяють 4 основні середовища існування:
наземно-повітряне,
водне,
ґрунт,
живі орг-ми.



Характеристика наземно-повітряного середовища

·        Низька щільність повітря утрудняє підтримання  положення  тіла і тому провокує утворення опорної системи.

·        Рухливість повітряних мас забезпечує існування аеропланктону. До його складу входить пилок, насіння і плоди рослин, дрібні комахи і павукоподібні, спори грибів, бактерій і нижчих рослин.

·        Газовий склад наземно-повітряного середовища відрізняється високим вмістом кисню : воно більш ніж в 20 разів вище, ніж у водному середовищі. Це дозволяє тваринам мати дуже високий рівень обміну речовин.
Значний дефіцит води на суші провокує розвиток різноманітних адаптацій, спрямованих на економію води в організмі.



Тварини по відношенню до температури


Пойкілотермні (змінний) -  риби, плазуни, земноводні
Гомойомермні (однакова) постійна t -  (птахи, ссавці)   

Дайте відповіді на питання:

  • Кукурудза за добу випаровує до 800г води, капуста –до 1000г, береза – понад 60л. Чи можна за цими даними встановити екологічний тип рослин відносно вологи і чому?
  • У представників роду Курячі, які на зиму залишаються в північних областях України, на пальцях з’являються жорсткі пір’їни, відростають міцні кігті. Яке значення мають такі зміни для виживання птахів?

Домашнє завдання: 

§25 (до водного середовища), підготувати повідомлення

·        - про пристосування земноводних до водного і наземного середовищ існування;

·                  - про орієнтацію птахів і бджіл у просторі. 

Розв’язати задачу
Останнім часом на аренах цирку демонструють номер з удавом. Трюкач уміло перекидає його, зав’язує на шиї тощо. Чому змія поводиться спокійно?



Урок 3. Водне середовище існування, 
пристосування організмів.


Запитання до учнів1.     Чим водне середовище відрізняється від наземно-повітряного?
2.     Як називають мешканців водойм?

     3.    Назвіть основні пристосування до існування у водному середовищі у водних організмів.



Проблемне питання
Чому життя з'явилося саме у водному середовищі?


Agua vita est (Вода – це 

життя)

Латинський вірш

 Вода як середовище існування

          Життя зародилося саме у водному середовищі. За своїми умовами воно  значно відрізняється від наземно-повітряного. Має специфічні властивості:

* висока густина;                                 *  менший вміст кисню;

* значні перепади тиску;             * велике поглинання сонячних променів

    Різні водойми відрізняються за концентрацією солей, v течій...

         Тому мешканці водойм мають масу різних пристосувань.

Заповніть таблицю


Основні властивості водного середовища
Біологічна дія на організми
Приклади пристосованості


рослини
тварини
Температура



Освітленість



Густина води



Сольовий склад



Кисневий режим



Деякі глибоководні орг-ми (молюски, ракоподібні, кишковопорожнинні) самі здатні виробляти світло за рахунок окислення певних ліпідів – біолюмінесценція – свічення живого орг-му.
Подумайте, які пристосування мають гідробіонти до пересихання водойм.
Виконайте тест 
Домашнє завдання:  опрацювати   §25,  відповідати  на питання після параграфу; підготувати повідомлення про мешканців ґрунту.

         Дати відповідь на питання:
Чому зона поширення водоростей обмежовується глибинами 200-250 м? Чому найглибше можуть проникати червоні водорості?


Урок 4.  Ґрунт та живі організми як середовище існування, пристосування організмів

Бесіда по запитанням

1.     Що таке середовище існування організмів? Які середовища опанували живі організми?

2.     Які пристосування живих істот до різних ступенів освітленості?

3.     Які види терморегуляції є у живих істот?


4.     Які особливості водного середовища життя?

Особливості ґрунту

·    Вологість завжди вище, ніж у повітрі (можна переживати посушливий період);

·    Досить невелика амплітуда добових та річних t;

·    Значні запаси органічних речовин (корм);

·    Більший вміст СО2 ; більше О2 у верхніх шарах ґрунту.

Ґрунти відрізняються між собою за своїм механічним (розміри ґрунтових часток) та хімічним (співвідношенням вмісту органічної та неорганічної речовини) складом. 

Усі форми співіснування різних видів називають симбіозом.

Симбіоз

       Обов’язковий                                           Факультативний

Окремо не існують – гриби у лишайнику               Можуть як разом, так і окремо

Екологічна задача

Відомо, що в природі існують паразити у всіх таксономічних групах, починаючи від внутрішньоклітинних і закінчуючи вищими рослинами і багатоклітинними організмами.


Чому ж їх існування не призводить до скорочення видового різноманіття в природі

Наведіть пристосування до паразитизму ектопаразитів та ендопаразитів.

Домашнє завдання: § 26  опрацювати

Запитання: 

Що відбудеться, якщо всі паразитичні форми раптом зникнуть?

Подумайте і скажіть: чим можна пояснити те, що членистоногі, які мешкають у глибоких шарах ґрунту, мають тонші покриви, ніж близькі до них види, які мешкають у його поверхневих шарах? 



Урок 4. Біологічні адаптивні ритми організмів
Порой часы обманывают нас,
Чтоб нам жилось на свете безмятежней,
Они опять покажут тот же час,
И верится, что час вернулся прежний.
Обманчив дней и лет круговорот:
Опять приходит тот же день недели,
И тот же месяц снова настаёт – 
Как будто он вернулся в самом деле.
Известно нам, что час невозвратим, 
Что нет ни дням, ни месяцам возврата,
Но круг календаря и циферблата
                                      Мешает нам понять, что мы летим.                                                                                  С.Маршак


Час – це поняття безмірне і практично виміряти його неможливо. Це поняття відносне. А.Ейнштейн говорив про відносність часу так: “Дві години, проведені в товаристві коханої дівчини, здаються хвилиною. Проте якщо вам доведеться хвилину посидіти на розжареній печі, то ця хвилина здаватиметься вам двома годинами. Це і є відносність”.
   Світ, у якому ми живемо, володіє дивовижною здатністю до коливань. У природі з коливаннями можна зустрітися всюди. Світло, звук, морські хвилі, океанські приливи та відпливи, зміна дня і ночі, пори року. 
Ритм однаково характерний  як 
для живої, так і для неживої природи,
 він характерний для всього Космосу
                                                                                           П.Я.Соколов

Здатність розрізняти час дня і ночі властива всім живим орг-мам, називається “біологічним годинником”. Він бере участь в управлінні фізіологічними процесами орг-му. 
Наведіть приклади "Біологічних годинників" у живій природі
Великий вплив на життєдіяльність орг-мів має співвідношення дня та ночі протягом року. 
         Фотоперіодизм – реакція орг-мів на зміни довжини світлового періоду доби, які впливають на процеси росту та розвитку.
Дайте відповідь на питання:
Яке значення має знання фотоперіодичних рекцій організмів?
Домашнє завдання § 27, відповідати на питання параграфа, 
Дати відповідь на питання:
  • Чому сезонні зміни інтенсивності процесів життєдіяльності у мешканців тропіків виражені менш чітко, ніж у мешканців помірних широт?
  • Що таке зимовий спокій? Які характерні ознаки цього стану?

Підготовка до оцінювання

Розв'яжіть екологічні задачі


1)    Поясніть, чому ставкова жаба, яка живе у водоймах і поблизу них, активна вдень, а трав’яна, що живе на болотах, луках. - у сутінки?
2)    Одного разу молодий археолог у степу на півдні України сильно втомився й ліг спати, не роздягаючись, на спальний мішок. Уранці, розплющивши очі. він хотів був підвестися, але відчув, що на грудях щось лежить. То була степова гадюка. Обережно, щоб не розлютити змію, археолог скинув її і вона поповзла геть. Чому змії повзуть до сплячих людей?


Урок 5. Узагальнення та контроль знань з теми:
«Надорганізмові рівні організації життя»


Тестування у Гугл формах




Домашнє завдання: Написати твір-роздум «Якою я бачу свою планету через 300 років»  або намалювати малюнок на тему «Природа плаче…»

У зв'язку з тимчасовим призупиненням занять пропоную виконати завдання
1. Опрацювати параграфи 15-18 (основні теоретичні відомості дивиться нижче)
2. Створити презентацію про будь-яку спадкову хворобу людини
3.  Пройти тестування
Селекція — це наука про методи створення нових та вдосконалення існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів із потрібними для людини ознаками.
 Теоретичною базою селекції є: генетика, еволюційне вчення.
Завдання сучасної селекції:
- підвищення продуктивності сортів і порід, переведення їх на промислову основу;   
- створення порід, сортів і штамів, пристосованих до умов сучасного
- забезпечення найповнішого виробництва харчових продуктів за найменших витрат.
Порода тварин або сорт рослин - це сукупність особин одного виду із певними спадковими особливостями, створених людиною у результат штучного добору.

Штам - це чиста культура мікроорганізмів (тобто на­щадки однієї клітини).
Штучний добір - процес створення порід, сортів, штамів шляхом систематичного збереження особин з певними, цінними для людини ознаками.  
Форми штучного добору
Ознаки
Масовий добір
Індивідуальний добір
Суть форми добору
З великої кількості особин виділяють за фенотипом тих, які мають бажані властивості для людини
Виділення особин з відомим генотипом
Застосування
У селекції рослин для перехреснозапильних рослин; у селекції тварин не застосовується
У селекції рослин для самозапильних рослин з отримання чистих ліній; у селекції тварин
Швидкість досягнення результатів
Має повільний характер
Результат досягається значно швидше
Гібридизація - це процес одержання нащадків внаслідок поєднання генетичного матеріалу різних клітин або організмів.
Форми гібридизації: внутрішньовидова (споріднена та неспоріднена) і міжвидова, або віддалена.
   - Споріднена гібридизація (інбрибинг) - це схрещування організмів, що мають спільних предків  (з кожним новим поколінням гомозиготність гібридів підвищується;
забезпечує розкладання популяції на ряд генетично різних чистих ліній).
  -  Неспоріднена гібридизація (аутбридинг)- це схрещування організмів, які не мають тісних родинних зв'язків (з кожним новим поколінням гетерозиготність гібридів підвищується; забезпечує появу в гібридів явища гетерозису).
Гетерозис, «гібридна сила» - це явище, за якого перше покоління гібридів, одержаних у результаті неспорідненого схрещування, має підвищену життєздатність і продуктивність порівняно з вихідними батьківськи­ми формами. В наступних поколіннях зазвичай згасає.
Значення гетерозису: у рослинництві - для підвищення продуктивності (напр., у кукурудзи, овочевих культур); у тваринництві - прискорює ріст і дозрівання, поліпшує якість м'яса та ін.

Віддалена, або міжвидова, гібридизація - схрещування особин, які належать до різних видів і навіть родів з метою поєднання у гібридів цінних спадкових ознак представників різних видів.
Недоліком використання в селекції є те, що селекційна робота часто супроводжується безплідністю гібридів.
Приклади віддалених гібридів: тритикале (жито і пшениця), культурна слива (алича і терен), мул (гібрид кобили та осла), архаромеринос (гібрид овець-мериносів і дикого гірського барана - архара) та ін.



Дати відповіді на питання:(письмово)
 1. Як називається комплекс заходів, спрямованих на перевірку відповідності властивостей тих чи інших порід або сортів умовам певної природної зони?
   2. Які основні методи селекції вам відомі?
   3. Чому сорти й породи не можна назвати видами?
   4. Які методи застосовують у селекції рослин?













Немає коментарів:

Дописати коментар