9 клас

Дистанційне навчання
Травень
22.05.2020
Виконати підсумкове тестування

20/05/2020
Тема: Біосфера як цілісна система
1. Опрацювати відповідний параграф підручника
2. Переглянути відео
3. Буде підсумкове тестування, повторити теми: Хімічний склад клітини, Клітина, Збереження та реалізація спадкової інформації, Генетика, Екологія.



15.05.2020
Тема: Стабільність екосистем та причини її порушення
1. Переглянути відео
2. Прочитати параграф 51


13.05.2020
Тема: Харчові зв'язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах. Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори
1. Опрацювати презентацію та відеоурок
2. Читати параграф 49-50


08.05.2020
Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем
1. Повторити тему "Еволюція", пройти контрольний тест  
2. Переглянути відеоурок
3. Прочитати параграф 48

05.05.2020
Тема: Еволюція людини. Етапи еволюції людини
1. Переглянути відеоурок 
2. Опрацювати параграф 44


Квітень 2020
29.04.2020
Тема: Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
1. Опрацювати презентацію, виписати до зошита терміни: ароморфоз, ідіоадаптація, дегенерація
2. Для з'ясування гіпотез виникнення життя на Землі - переглянути відео
3. Опрацювати параграф 43
4. Виконати тест

24.04.2020
Тема: Роль різних наук в обгрунтуванні теорії єволюції
1. Опрацювати презентацію
2. Вивчити терміни презентації
3. Переглянути цікаве відео

22.04.2020
Тема: Видоутворення. Основні напрямки еволюційного процесу
1. Опрацювати презентацію, до зошита виписати найважливіше
2. Переглянути урок 1 та урок 2 з Онлайн школи


17.04.2020
Тема: Популяція як елементарна одиниця еволюції. Основні положення сучасної теорії еволюції
1. Переглянути урок та презентацію 
2. Пройти тестування 
3. Читати параграф 40


15.04.2020
Тема: Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч.Дарвіна
1. Опрацювати презентацію
2. Виписати у зошит: боротьба за існування, її види; природний добір та його форми
3. Прочитати параграф 39
Перегляньте відео Що таке природний добір?


10.04.2020
1. Повторіть тему "Закономірності успадкування ознак" (параграфи 29-37)
2. Пройдіть тестування з заданої теми
3. Опрацюйте презентацію, випишіть терміни: еволюція, адаптація, пластичні та непластичні види, атавізми
4. Прочитайте параграф 38


08.04.2020
1. Продивіться відео
2. Опрацюйте параграф 37
3. Зробіть у спільній презентації власний слайд про одну будь-яку спадкову хворобу
4. Повторіть мінливість


Березень 2020
27.03.2020
1. Опрацюйте відео та відео  1
2. Випишіть у зошит терміни: комбінативна мінливість та її причини; мутації; поліплоїдія; моносомія і трисомія; делеція, дуплікація, інверсія, транспозиція, транслокація, мутагени
3. Повторіть теми Генотип як цілісна система, Модифікаційна мінливість та Мутації та пройдіть тестування з тем 

25.03.2020

1. Перегляньте відео2. Ознайомтеся з презентацією3. Виконайте лабораторне дослідження інструкція4. Опрацювати параграф 35 підручника





20.03.2020
1. Опрацюйте озвучену презентацію
2. Прочитайте параграф 34
3. У зошиті розв'яжіть задачу на комплементарність
У духмяного горошку рожеве забарвлення квіток 
проявляється тільки при наявності двох домінантних генів А та 
В. Якщо в генотипі наявний лише один домінантний ген, то 
забарвлення не розвивається. Яке потомство F1 та F2 
отримають від схрещування рослин з генотипами AAbb та 
aaBB?


18.03.2020
1. Виконайте тест з теми "Генетика"
2. Прочитайте параграфи 33- 34











(лютий 2020)

Другий тиждень



  1. Читати параграф 30
  2. Опрацювати презентацію, виписати характеристику кожного метода
  3. Повторити і вивчити терміни з "Генетики"
  4. Підготуватися до термінологічного диктанту з теми



1. Опрацювати параграф 28. Виписати що таке прямий та непрямий розвиток. Які функції виконує непрямий розвиток.

2. Письмово виконати тест на стор. 111-112 (до 17 завдання)

3. Прочитати параграфи 45-47 (зробити конспект)

4. Скласти кросворд за параграфами 45-47, прислати на пошту nataliapilipenko007@gmail.com

5. Приготуватися до перевірочної роботи

Бажаю успіхів!

Будьте здорові!








Пройдіть семестрове тестування




Завдання для дистанційного навчання
(осінні канікули 2019)

1. Вивчити параграф 13. Виписати СПІЛЬНІ риси будови та функцій мітохондрій та пластид

2. Чому мітоходрії та пластиди називають напівавтономними органелами? (письмово)
3.  Опрацювати параграф 15. Замалювати в зошит мал.82 (стор.59)

Бажаю успіхів!




















Виконайте завдання, створивши спільну презентацію "Ароморфози органічного світу"

Завдання для дистанційного навчання
Квітень 2018
1. Опрацюйте параграфи підручника 38-41
2. Заповніть спільну презентацію "Адаптації живих організмів" (інструкція на 2 слайді презентації)




Завдання з теми "Генетика"


Дистанційне навчання
Лютий 2018
1. Опрацювати параграфи 27-28
2. Виписати на вивчити нові терміни
3. Виконати тест на стор. 111-112(письмово)
Пройдіть тестування
Лютий 2018






08.12.2017
Пройдіть тест з теми: "Обмін речовин"




Тестування з біохімії
ТУТ

Завдання для дистанційного навчання!
2017-2018 н.р.
  • Повторіть будову білків та нуклеїнових кислот
  • Перегляньте відео на Ютубі
  • Знайдіть риси схожості і відмінності нуклеотиду ДНК та АТФ
  • Розв'яжіть задачі (письмово у зошиті)

  1. Дослідження засвідчили, що 24% загальної кількості нуклеотидів молекули і-РНК припадає на гуанін, 38% - на аденін, 22% на цитозин. Визначте й вкажіть назву й частку четвертого нуклеотиду в цій молекулі.
  2. Визначте відносну молекулярну масу й довжину гена, який містить інформацію про білок з відносною молекулярною масою 280 000а.о.м.








Для учнів 9 -  х класів!
Пройдіть тест на майбутню професію.

Прочитайте параграф 93.
Пройдіть тест Айзенка (варіант А) на визначення свого темпераменту.  (натисніть)

Отримані результати скопіюйте і розмістіть на дошку
Made with Padlet



Завдання для дистанційного навчання!
9 - В клас
1. Опрацювати параграфи 75-76
2. Підготувати інформацію про те, як можна тренувати вестибулярний апарат.
Для учнів 9 - Б класу!
1. Опрацювати параграфи підручника 77-81
2. Заповнити порівняльну таблицю умовних і безумовних рефлексів.
3. Підготувати повідомлення про роботи у галузі фізіології І.Павлова або І.Сєченова



Для учнів 9 - Б класу!
Тестування по нервовій системі.
Всього 12 завдань, відповідей не побачите, результат на уроці!
На виконання 15 хвилин



Для учнів 9 - Б класу
Тестування с теми: "Нервова система"
Всього 22 завдання, кожна правильна відповідь - 0,5 бали. 
Оцінювання і правильних відповідей ви не побачите, результат скажу на уроці. 
Бажаю успіхів!




Made with Padlet

25.01. о 20.30 відбудеться тестування з теми "Гуморальна регуляція"
Бажаю успіхів!






Для учнів 9- Б класу
теоретичні відомості про травлення
https://docs.google.com/document/d/1fRs-O0kU2Kbg1SZqUFvJc0xgmqtq4m2GvFWn1A9ML2k/pub


Практична робота № 6. Антропометричні виміри.
Мета: навчитися проводити антропометричні вимірювання власного тіла; застосовувати антропометричні показники для обчислення індексів, що характеризують індивідуальний фізичний розвиток; встановлювати відповідність між окремими частинами тіла.
Обладнання: ростомір, терези, калькулятор.
Хід роботи:
                    
Антропометрія – вимірювання основних фізичних показників людини - один з основних методів вивчення морфологічних особливостей людини. При цьому користуються вимірювальними і описовими ознаками. Вимірювальними називають ознаки, які можуть бути виражені в числах; описовими - одержані оглядом, шляхом звірення з різними еталонами (таблицями, моделями).
Антропометрія широко застосовується в медицині, головним чином при вивченні фізичного розвитку людини, є показником впливу соціально-економічних, гігієнічних та інших факторів. 
Статура людини - сукупність пропорцій і специфіки будови частин тіла, а також особливостей розвитку його тканин: м’язової, кісткової і жирової. Всі ці параметри визначаються ще в період внутрішньоутробного розвитку.
Типи статури людини за Е.Кречмером
На підставі співвідношення пропорцій тіла виділяють три основних типи статури людини: нормостенічний, гіперстенічний і астенічний. До нормостенічного типу належать люди, анатомічні особливості яких наближаються до усереднених параметрів норми для їх віку і статі. Люди гіперстенічного типу міцні і м`язисті, зазвичай невисокого зросту.
Люди астенічного типу статури мають високий зріст, довгі руки і ноги. У тілі є невеликий жировий прошарок під шкірою, при цьому слабо розвинена мускулатура. 
Схема типів статури

а - нормостенический ; б - гиперстенический ; в - астенічний
Інструктивна картка:
1. Вимірювання зросту.
Станьте на площину зростоміра (без взуття) так, щоб торкнутися (по вертикалі) вимірювальної планки трьома точками: на рівні п’яток, сідничних м’язів і лопаток. Голову при цьому тримайте прямо. По горизонтальній планці, яку притискують до голови, відзначають величину зросту з точністю до 0,5 см. Дані запишіть у таблицю.
2. Вимірювання маси тіла.
Зніміть верхній одяг і взуття. Станьте на майданчик ваг. Дані внесіть у таблицю.
3. Визначте свій масо-зростовий індекс. Для цього показник маси тіла поділіть на показник зросту. Кожному сантиметрові зросту має відповідати 350-400 г маси — у хлопчиків і 375—425 г — у дівчаток. Якщо цифри менші, то можна говорити про недостатню масу, якщо більші — про надлишкову. Дані про свій масо-зростовий індекс внесіть у таблицю.
4. Визначте свій зросто-масовий показник відніманням від показника зросту цифру 100, якщо ваш зріст дорівнює 155-164 см, або цифру 110, якщо зріст дорівнює 165—185 см. Він визначається в кілограмах.
Дані запишіть у зведену таблицю.
5. Виміряйте окружність грудної клітки.
Окружність грудної клітини вимірюють м'якою сантиметровою стрічкою. Для вимірювання звільніть грудну клітину від одягу. Станьте у спокійну позу. Визначте кут утворений лопатками. Накладіть стрічку так, щоб ззаду вона пройшла під кутом лопаток, а спереду — нижнім краєм соскових кружків у хлопчиків і під грудними залозами у дівчат.
Окружність грудей вимірюють у трьох станах: у моменти максимального вдиху, повного видиху і в спокої. Різниця між величинами вдиху і видиху (екскурсія грудної клітини) у чоловіків дорівнює 4-5 см, у жінок 4-6 см, у спортсменів досягає 10-14 см, у хворих знижена до 2-1 см або дорівнює 0.
Дані запишіть у зведену таблицю.
 Зведена таблиця антропометричних вимірів
Зріст (см)
Маса тіла (кг)
Масово-зростовий показник (кг)
Зростово-масовий показник (кг)
Окружність грудної клітини (см)- всі три показника





 6. Порівняйте свої антропометричні виміри зі стандартами


Стандарти фізичного розвитку учнів шкіл (за А.Мінхом)

7. Зробіть висновки, відповівши на запитання:
1. Що таке фізичний розвиток людини?
2. Яка відповідність (невідповідність) ваших антропометричних показників віковій фізіологічній нормі?
3. Як зробити корекцію маси, зросту та окремих частин тіла?

4. Яке значення мають антропометричні показники у житті людини?

Практична робота №7
Аналіз індивідуального харчування за добу
та відповідність його нормам
Мета: ураховуючи свої антропометричні показники (стать, масу тіла), навчитися розраховувати енергетичні витрати за добу, складати добовий харчовий раціон відповідно до енергетичних витрат свого організму.
Обладнання: таблиці енергетичної цінності поживних речовин та енерговитрат організму, нормограми, калькулятори.
При складанні харчового раціону потрібно враховувати рекомендації щодо раціонального харчування з підручника «Основи здоров’я. 9 клас».
Хід роботи:

Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити
Сократ
Наше здоров'я і тривалість нашого життя безпосередньо залежать від їжі, її складу (кількості жирів, білків, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин). Не дарма однією з глобальних проблем людства є проблема харчування. Більшість жителів Землі отримує недостатньо їжі або харчується незбалансовано.
Вчені впевнені, що споживана нами їжа робить самий безпосередній вплив на наше фізичне і духовне здоров'я. Не дарма існує приказка: «Ти є те, що ти їси». Вважається, що від того, що ми їмо, залежать швидкість роботи головного мозку, виникнення і перебіг хронічних хвороб, робота імунної системи.
Наше харчування найчастіше є одноманітним, багатокалорійним, але некорисним. 
Нормальне повноцінне харчування має відповідати наступним нормам:
1. Їжа повинна надходити в організм регулярно, дрібними (дробовими) порціями.
2. Їжа повинна бути різноманітною: м'ясо, риба, хліб, молочні продукти, крупи, овочі, фрукти.
Харчування людини повинно відповідати його енергетичним витратам. Надмірне споживання їжі так само, як і недостатнє, шкідливо для організму і служить причиною різних захворювань. Показниками енергетичної рівноваги можна назвати добре самопочуття і нормальну вагу.
Інструктивна картка
І. Визначення повної витрати енергії за добу.
1.Скласти розпорядок дня і підрахувати енергетичні витрати щодо свого організму, користуючись даними таблиці №1
Витрата енергії залежно від навантаження (за 1 годину на 1 кг маси тіла)

Таблиця 1

2. У таблиці №2 наведено приклади розпорядку дня. До нього ви можете внести свої корективи.
Таблиця №2

Розпорядок дня. Витрати енергії

3.Визначити тривалість (у год.) кожного виду діяльності. У сумі вона повинна становити 24 год.
4.Визначити витрати енергії кожного виду діяльності. Для цього з таблиці взяти дані енергетичних витрат щодо певного виду діяльності і помножити на тривалість роботи (у год.). Наприклад, енергетичні витрати на легку домашню роботу складають 18,5 кДж, тривалість роботи – 0,5 год.: 8,5 кДж х 0,5 год. = 9,25 кДж/год. (на 1кг маси).
5.Визначити повну витрату енергії кожного виду діяльності.  Для цього одержані витрати енергії кожного виду діяльності перемножити на власну масу тіла. Наприклад, 9,25 кДж/год х 50 кг = 462,5 кДж.
6. Визначити повну витрату енергії за добу.

Всі витрати енергії за 1 год на 1 кг маси скласти й одержану суму помножити на масу тіла.
7.Дані занести у таблицю №2
ІІ. Визначення індивідуального харчового раціону.
1.Скласти індивідуальний харчовий раціон, користуючись таблицями і меню при чотириразовому харчуванні (сніданок – 25% добового раціону, обід – 50%, підвечірок – 15%, вечеря – 10%).
2.Розрахувати необхідну кількість енергії (у кДж), яка містить в даній кількості білків, жирів і вуглеводів. Результати записати у таблицю №4

Таблиця 3




 Таблиця №4


Індивідуальний добовий харчовий раціон 
Підрахувати кількість надходження енергії за добу.
Знайти різницю між надходженням і витратою енергії .
ІІІ. Зробити висновки, дати відповіді на питання:
Які відмінності у харчуванні людей розумової та фізичної праці? Чим вони пояснюються?
Чи відповідає ваш добовий раціон принципам раціонального харчування? Якщо ні, то в чому саме?

Біологічне задача: Обчислити, скільки енергії витрачається учнем під час використання домашніх завдань, враховуючи, що на розумову працю на 1 кг. маси людина витрачає 6,3 кДж за 1 год.

У зв'язку з тимчасовим призупиненням занять.


Опрацюйте параграфи підручника 34-38 (тема "Травлення").
Зробіть у робочих зошитах конспекти з теми
Перегляньте відеоурок

Попрацюйте з дошкою падлет. Виконайте завдання. 

Made with Padlet

Діти, виконайте завдання на тему "Кров" 

1. пройдіть інтерактивну гру, по закінченню гри зробіть "скрін" і перешліть фото мені  в"Контакт" 

2. пройдіть тестування з теми "Транспорт речовин в організмі людини". 

3. пройдіть тест з теми "Дихання"






Будова та функції кровоносних судин. 

Рух крові. Лабораторне дослідження. 

Вимірювання частоти серцевих скорочень.

Зіграйте в інтерактивну гру з теми "Кров"


Різноманітність лейкоцитів людини

У крові знаходиться 5 видів лейкоцитів, які відрізняються між собою розмірами, формою ядра, наявністю або відсут­ністю зернистості у цитоплазмі. Процентне співвідношення між окремими ви­дами лейкоцитів називається лейкоцитарною формулою. При ряді захворю­вань характер лейкоцитарної формули змінюється, і це має діагностичне зна­чення.
За морфологічними ознаками лейкоцити поділяються на групи: гранулоцити і агранулоцити.
Гранулоцити (зернисті лейкоцити) – це група білих клітин, в цитоплазмі яких містяться гранули. Вони складають близько 60% від всіх білих кров’яних клітин. До гранулоцитів відносяться нейтрофіли, базофіли і еозинофіли. Найчисленніша група – нейтрофіли, найменше в крові базофілів.

Базофіли (0,5-1%) Їх ядро ​​розпливчасте, безструктурне, складається зазвичай з двох сегментів. Ці зернисті лейкоцити відрізняються високим вмістом гістаміну і гепарину. 
·        Основна функція базофілів – участь у формуванні алергічної реакції, прикладом може служити анафілактичний шок. Вони миттєво реагують при укусах комах і змій, блокуючи їх отруту і не даючи їйпоширюватися по організму. Вони беруть участь в регулюваннізгортання крові завдяки знаходженню в їх цитоплазмі гепарину.
  
    Нейтрофіли (50-70%) – найчисленніша група зернистих лейкоцитів. Зрілі нейтрофіли є поліморфноядерними клітинами, оскільки їх ядро ​​складається з чотирьох-п’яти сегментів. 
·        Нейтрофіли здатні активно пересуватися, можуть переміщатися за межі кровоносних судин. Переважно вони рухаються до місця запалення. Нейтрофіли можуть здійснювати фагоцитоз, але здатні поглинати тільки невеликі частинки, тому їх називають рухливі мікрофаги. З нейтрофілів, тканин, зруйнованих в результаті запалення, і мікроорганізмів, які викликали цей процес , утворюється маса, яка всім відома як гній. Головна функція цих гранулоцитів – захист від грибкової та бактеріальної інфекції. Збільшення числа нейтрофілів, особливо незрілих форм, свідчить про наявність інфекції (апендицит, пневмонія, пієлонефрит, ангіна, менінгіт, сепсис). 
·        Еозинофіли  (2-4%) Їх ядро ​​складається з двох частин.
·       
Еозинофіли видаляють надлишки гістаміну, який з'являється при алергічних захворюваннях. Знешкоджують токсини – при зараження гельмінтами еозинофіли проникають в просвіт кишечника, руйнуються там, в результаті вивільняються речовини, токсичні для гельмінтів. Число еозинофілів збільшується при бронхіальній астмі, алергічному дерматиті, лікарської алергії, зараженні паразитами.
Агранулоцити поділяють на лімфоцити і моноцити.
1)    Лімфоцити (25-40%) характерне велике ядро, оточене незначною кількістю цитоплазми.
Забезпечують клітинний імунітет (Т-лімфоцити) і гуморальний  (В-лімфоцити)
Лімфоцити утворюються в лімфатичних вузлах, мигдаликах, червоподібному відростку, селезінці, вилочкової залозі (тимусі) та кістковому мозку.

2)    Моноцити найбільші клітини крові, мають округлу форму з добре вираженою цитоплазмою.

Свої основні функції вони починають виконувати, коли перетворюються на макрофаги - великі рухомі клітини, які знаходяться практично в усіх органах і тканинах. Здатні до фагоцитозу. Макрофаги -своєрідні санітари. Вони «поїдають» бактерії, загиблі клітини, причому можуть «заковтувати» частинки, майже рівні їм за розмірами.
У людини розрізняють 2 типи професійних фагоцитів:нейтрофили (мікрофаги) і моноцити (макрофаги).
У лейкоцитах міститься велика кількість травних ферментів, які розщеплюють структуру мікроорганізмів на прості речовини. Цей процес називають лізисом.

Розв'яжіть біологічні задачі

1.     За яких умов може відбуватися зсідання крові в неушкоджених судинах? (При деяких захворюваннях – атеросклерозі; кров може зсідатись у середині судини й утворювати тромб).
2.     Чи можна вводити у кров для відновлення її об’єму чисту воду? (Ні, бо внаслідок дифузії вода проникне в еритроцити і лейкоцити, у результаті чого клітини крові лопнуть).
3.     У яких випадках людям вводять у кров хлорид кальцію (іони Са2+)? (Оскільки іони Са2+ є необхідною умовою зсідання крові, то їх уводять у кров людям, які страждають на гемофілію – захворювання, при якому порушується зсідання крові).
4.     Яке значення має білок тромбін? (Тромбін сприяє перетворенню фібриногену на фібрин, нитки якого утворюють сітку, що є основою тромбу).

5.     Якщо кров налити в пробірку та залишити на декілька годин при кімнатній температурі, вона розділиться на три шари: нижній червоний, що містить еритроцити, середній білий — лейкоцити та верхній солом’яно-жовтий — плазма. Чому ми не зможемо знайти в пробірці тромбоцити?



Біологічні основи запліднення та 
розвитку організму людини
Завдання: ознайомитись з процесом запліднення, з’ясувати від чого залежить стать майбутньої дитини, дізнатись про різні види мінливості.
Пригадайте:
1.     Що таке розмноження?
2.     Які типи розмноження Вам відомі?
3.     Який тип розмноження притаманний людині?
4.     Коли починається статеве дозрівання у хлопчиків і дівчат?
5.     Як називається чоловічий гормон?
Домашнє завдання:
Прочитайте §49, 50.
Виписати у робочий зошит і вивчити основні терміни: хромосоми, ген, каріотип, гаметогенез, запліднення, зигота, спадковість, мінливість.


Анатомія і фізіологія жіночої статевої системи
Завдання: вивчити особливості будови зовнішніх і внутрішніх жіночих  статевих органів, з’ясувати процеси утворення яйцеклітин.
Прочитати параграф 51, заповнити таблицю у зошиті (обов’язково)

Назва органу
Особливості будови
Значення






Овогенез — це процес розвитку яйцеклітин у людини.
Процес розвитку яйцеклітин пов'язаний з ростом і розвитком первинних фолікулів, розміщених у корковому шарі яєчника. Перинний фолікул складається з незрілої яйцеклітини, оточеної ша­ром епітеліальних клітин і сполучною тканиною.
У першу (фолікулярну) фазу менструального циклу починаєть­ся ріст одного або кількох первинних фолікулів, але стадії повного дозрівання досягає зазвичай один фолікул; інші зазнають регресу (знищуються організмом). Процес дозрівання фолікула за 28- денного менструального циклу вкладається в 14 днів (за 21-денного — у 10-11 днів).
Розрізняють три періоди оогенезу: розмноження, росту й дозрівання.
1.     У період розмноження відбувається збільшення кількості оогоніїв (первинних жіночих статевих клітин) шляхом мітотичних поділів.
2.     У період росту поділ оогоніїв припиняється, і вони утво­рюють овоцити першого порядку. Овоцити заглиблюються в тканини яєчника, вкриваються оболонками й утворюють фолікули. У кінці періоду росту в овоциті відбувається накопичення жовтка.
3.     У період дозрівання відбуваються два поділи мейозу, у резуль­таті яких у ядрі статевої клітини залишається половина хромосом (23 хромосоми замість 46). Після першого поділу утворюються овоцит другого порядку й перше полярне тільце, а після другого — зріла яйцеклітина і друге полярне тільце. Полярні тільця не беруть участі у про­цесах розмноження й виконують функцію видалення зайвого гене­тичного матеріалу.


Таким чином під час оогенезу з однієї вихідної клітини утворюється лише одна повноцінна зріла гамета.



Домашнє завдання: заповнити таблицю, читати параграф 51, подивитись відеофрагмент, пройдіть за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=0wgtUbrg-BI



Будова чоловічої статевої системи
Завдання: ознайомитись з будовою чоловічої статевої системи, з’ясувати, чим відрізняється процес сперматогенезу від овогенезу.
Прочитати параграф 52, заповнити таблицю у зошиті (обов’язково)

Назва органу
Особливості будови
Значення








Сперматогенез — це процес розвитку сперматозоїдів у лю­дини.
Сперматогенез відбувається в сім'яних канальцях чоловічої гонади — сім'янику. Процес сперматогенезу складний, він завершується в період статевої зрілості утворенням сперматозоїдів — зрі­лих чоловічих статевих клітин, здатних до запліднення. Повному дозріванню передує дворазовий (такий, що швидко настає один за одним) поділ, у результаті якого в ядрі статевої клітини залишаєть­ся половина хромосом (23 хромосоми замість 46).
Розрізняють чотири періоди сперматогенезу: розмноження, ріст, дозрівання й формування.
1.     У період розмноження сперматогонії (первинні чоловічі статеві клітини) кілька разів діляться шляхом мітозу.
2.     У період росту утворені клітини збільшуються в розмірах, а їхні ядра проходять першу фазу мейозу. У результаті вони стають сперматоцитами першого порядку.
3.     У пе­ріод дозрівання проходять наступні фази мейозу, й утворюються сперматоцити другого порядку (після першого поділу) і сперматиди (після другого поділу). З одного сперматоциту першого порядку утворюються спочатку два сперматоцити другого порядку, а потім чотири сперматиди.
4.     Під час періоду формування сперматиди пере­творюються на зрілі чоловічі статеві клітини — сперматозоїди.


Зрілий сперматозоїд людини складається з голівки, шийки і хвоста. Голівка овальна, трохи сплющена з боків, містить найістотнішу частину сперматозоїда — ядро, оточене тонким шаром протоплазми. Шийка містить видозмінену центросому, яка сприяє процесові поділу заплідненого яйця. Хвіст призначений для активного пересування сперматозоїда в рідкому середовищі. У результаті коливальних рухів хвоста сперматозоїд може самостійно рухатися голівкою вперед зі швидкістю 2-3 мм за хвилину.

Домашнє завдання: читати параграф 52, заповнити таблицю (письмово) у зошит; подивитись відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=0A5qN3URxHU


Поняття про стать людини. Статеве дозрівання
жіночого та чоловічого організмів
Завдання: дізнатись від чого залежить стать дитини, чим саме відрізняється чоловічий та жіночий організм; що таке менструальний цикл.
Стать — це сукупність ознак, які забезпечують статеве роз­множення й відрізняють особин різної статі одного виду. Особини різної статі продукують у процесі розмноження різні типи гамет, що забезпечує збільшення генетичного різноманіття їх нащадків.

Стать майбутньої дитини визначається в момент запліднення.
Менструальний цикл — це закономірні циклічні зміни в орга­нізмі жінки, що повторюються через певні проміжки часу й зовні виявляються менструацією. Менструація — періодична поява не- рясних і нетривалих кров’яних виділень зі статевих шляхів, ха­рактерна для здорової невагітної жінки. Перша менструація настає частіше всього у віці 12-14 років. Протягом подальших 1,5-2 роки завершується становлення менструальної функції, яка здійсню­ється надалі протягом 23-28 років репродуктивного періоду життя жінки.
Припинення менструацій, так звана фізіологічна аменорея, спостерігається у жінок під час вагітності й у багатьох з них — після пологів у період годування дитини грудьми. Протягом перехідного періоду життя жінки починається поступове згасання менструальної функції, яка повністю вичерпується, — настає клімакс.
Домашнє завдання: Прочитати §53,  знати ознаки статі;
подивитись відео



Тема уроку: Фізіологічні механізми запліднення і внутрішньоутробного розвитку
Завдання: поглибити знання про запліднення; розглянути внутрішньоутробний розвиток людини;  розкрити етич­ний та моральний аспект взаємо­відносин статей у суспільстві.
Рекомендації:
1.     Прочитати параграф 54
2.     Виписати у зошит і вивчити терміни: онтогенез, ембріональний період, післяембріональний період, запліднення, зародок, імплантація, плід, плацента
3.     Переглянути відео (пройти за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=-BBmtFIlwVw )

4.     Відповідати на питання параграфа 54




Тема уроку: Вагітність і гігієна вагітної жінки. Пологи. Годування дитини грудьми.
Завдання: визначити фізіологічні основи режиму вагітної жінки; необхідність вигодовування дитини грудьми.
Рекомендації:
1.     Прочитайте інформацію
Початок пологів пов'язаний з виділенням гормону гіпофіза, що діє на м'язи матки. Останні почи­нають скорочуватися, виштовхую­чи плід до шийки матки і далі в піхву. Пологи починаються з переймів, які сприяють розкриттю шийки матки. За нормальної ро­дової діяльності плід просувається з малого таза головою до вихо­ду зі статевих шляхів жінки. Після народження з першим криком починається легеневе дихання ди­тини, і відтоді її кров збагачуєть­ся киснем з атмосферного повітря. Після припинення пульсації судин пуповини її перерізають і відділя­ють дитину від матері.
Через 10—15 хвилин після на­родження дитини матка знову ско­рочується. При цьому від її слизо­вої оболонки відокремлюються і виштовхуються назовні плацента та плодові оболонки із залишками пуповини. Через деякий час матка зменшується у розмірах, її слизова оболонка відокремлюється.
Здебільшого жінка за одну вагітність народжує одну дитину. Шанс народити двійню один на вісімдесят випадків, а трійню — один на 6400. Але в наші дні жінки вживають препарати, які впливають на яєчники, стимулюючи виділен­ня двох і більше яйцеклітин одно­часно. Народжуються однояйцеві й різнояйцеві діти.
Однояйцеві близнюки розвиваються з однієї зи­готи, яка поділилася на два (іноді більше) фрагменти на певних ета­пах розвитку зародка. Вони обо­в'язково однієї статі й дуже схожі між собою: мають однаковий ге­нотип.
Якщо під час овуляції виходять відразу дві (або кілька) готових до запліднення яйцеклітини, то в разі їх запліднення утворюються різнояйцеві близнюки.
Вони мо­жуть бути однієї або різних ста­тей, схожі між собою не більше, ніж звичайні брати і сестри, ма­ють різний генотип.
2.     Прочитати параграф 55
3.     Виписати у зошит і вивчити терміни: вагітність, пологи, лактація
4.     Скласти пам’ятку (письмово)  «Майбутній мамі».


Немає коментарів:

Дописати коментар