Створення
на уроках ситуацій
зацікавленості теоретичним матеріалом
Найважливіший сенс учительської праці -
навчити учнів так, щоб вони не розгубилися в бурхливому вирії сучасного життя.
Школярі цікавляться тим, що їх оточує і для них доступне. Щоб пізнати нове,
потрібне бажання. Треба зацікавити учнів не лише конкретним предметом, а й
процесом отримання знань. Тоді навчання стає задоволенням.
На уроках потрібно створювати такі умови,
кожний міг сам здобувати знання. Молоде покоління повинне навчитися аналізувати
проблемні ситуації, знаходити раціональні способи орієнтації в них, навчитися
повніше розуміти світ, суспільство, себе, свою справу. За словами французького
письменника Анатоля Франса, «вчитись
треба тільки весело; щоб переварити знання, треба поглинати їх з апетитом».
Уроки для дітей повинні бути цікавими. Інтерес
до предмета залежить від багатьох чинників, зокрема й емоційного стану вчителя,
використання додаткових матеріалів,
наочності, технічних засобів навчання.
Великий французький письменник Анатоль Франс
сказав: "Мистецтво викладання є ніщо інше, як мистецтво збуджувати
цікавість юних душ, а потім задовольнити її". Викладання є мистецтво, а не
ремесло – у цьому суть учительської справи.
Проблема мотивації навчання вже давно стоїть
перед педагогічною теорією і практикою.
Мотивація – це психічні явища, що стали
спонуканням до виконання тієї або іншої дії, вчинку, що визначають активність
особистості та її спрямованість на досягнення за планованого результату.
Мотивація навчальної діяльності учнів – це
окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними
способами – залежно від мети й типу уроку.
Для мотивації учнів під час вивчення теми «Кров і
лімфа» я застосовую такі методи:
1.
Евристична бесіда
Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою»,
говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні
вірування в кров як у щось таємниче.
За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися
священні клятви; жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю»; давні
греки приносили кров у жертву своїм богам.
Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим.
Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей.
Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
Дійсно,
кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша
умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній
зв’язку, так не можна зрозуміти людини або тварини без руху крові судинами,
коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші
речовини. З розвитком науки людський
розум все глибше проникає в таємниці
крові. То яку ж будову має кров,
що їй надають такої містичної сили й значення?
2.
Проблемне питання
В
організмі людини масою 60 кг кількість води становить
42л.
В складі яких рідин вона знаходиться?
Чому в організмі так багато рідини?
Чи відбувається переміщення рідини в нашому організмі?
3. Відстрочена
загадка
На початку
уроку задаю загадку (цікавий факт), відгадка на яку (ключ до розуміння) буде
відкрита на уроці під час роботи над новим
матеріалом.
Вона в організмі людини
становить близько 7,7% від загальної маси тіла. Ця в’язка червона рідина завжди
була чарівним умістилищем життя та джерелом сили. Тіло буквально пронизано нею
– вона омиває кожен орган, кожну клітинку. Безперервний потік ніби склеює
людину з окремих частин у єдиний робочий механізм. Що
ж являє собою така майже містична «червона
ріка»?
4. Розв’язати
задачу
Визначте кількість крові у своєму організмі, якщо
відомо, що вона становить 1/13 маси тіла людини.
5.
Мозковий штурм
Кількість еритроцитів у крові людини
становить: на рівні моря – 5 млн., на висоті 700 м над рівнем моря – 6 млн., на
висоті 1800 м над рівнем моря – 7 млн., на висоті 4400 м над рівнем моря – 8
млн. Побудуй графік і поясни, чому із збільшенням висоти над рівнем моря в
крові збільшується кількість еритроцитів. Яке це має значення?
6.
Використання прислів'їв та народних виразів
«Кров людська не водиця, і проливати її не
годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.
7.
Фантастична добавка
Уявіть себе, краплинкою крові, що знаходиться у передсерді. Передсердя
скорочуються, і ми потрапляємо у…(шлуночкі) Через які клапани ми повинні
пройти?
8.
«Лови помилку»
Добре відомо, як посилює увагу, „інтригує"
учнів необхідність знайти помилку.
В організмі людини кров складає близько 15 %
загальної маси тіла. До формених елементів крові належать еритроцити,
тромбоцити й антитіла. Постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому
середовищі називають гемолізом.
Для мотивації навчання актуальними залишаються
поради:
·
підтримувати рівний стиль
стосунків між усіма учасниками навчання;
·
підбадьорювати учнів,
коли вони стикатимуться з труднощами;
·
підтримувати позитивний зворотний зв'язок;
·
піклуватися про
різноманітність форм і методів навчання;
·
привчати учнів до
пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;
·
заохочувати виконання
завдань підвищеної складності;
·
учити чітко визначати
мету, завдання;
·
формувати
почуття відповідальності, обов’язку;
·
учити висувати вимоги
насамперед до самого себе.
Одне з найважливіших завдань мотивації полягає в
тому, щоб зміцнити впевненість учнів у власних силах.
Натхнення та творчого
пошуку!
Вступай до нас https://bdpu.org.ua/
ВідповістиВидалити